Vi använder kakor på den här webbplatsen. Vissa behövs för att sidan ska fungera korrekt (funktionella). Andra för att analysera hur vår webbplats används (statistik & marknadsföring). Läs mer om cookies här.
Träfönster
Inspirerat av Sveriges olika tidsepoker
Utforska vår kollektion som spänner över stilar från tidigt 1900-tal till 1950-talet. Vi har noggrant anpassat vårt sortiment för att återspegla Sveriges arkitektoniska historia. Vår kollektion omfattar fyra unika stilar: Art Nouveau, Art Deco, Art Royal och Funkis.
Vi anpassar varje beställning efter kundens behov
och önskemål
.
Art Noveau
Dessa fasader präglas ofta av rik utsmyckning utan att vara överdådiga. I den svenska varianten av Art Nouveau skapades en mer avskalad tolkning av stilen, eftersom förebilderna i Frankrike och Österrike ansågs vara vulgära. Jämfört med sina europeiska kusiner kännetecknas svensk Art Nouveau av mer återhållsamma, släta och putsade fasader.
Släpp in ljuset
För att maximera dagsljusinsläppet utrustades husen med generösa fönsteröppningar, ofta med nedre partier av helglas och översta partier med spröjsade glas. När det gäller färgsättningen var det vanligt att fasaderna putsades i starka nyanser som gult, gulrosa eller gråvitt.
Ett typiskt kännetecken var också att inkludera ett eller flera burspråk på fasaden för att skapa karaktär, variation och ytterligare ljusinsläpp.
Art Royal
Denna period präglades av medeltida stilideal och inspirerades av planmönstret i medeltida städer, där den naturliga topografin var avgörande. Husen hämtade inspiration från äldre inhemsk arkitektur och framhävde oväntade och brokiga inslag såsom parker, höjdskillnader mellan husen och små torg från äldre stadsmiljöer.
Det viktiga var hantverket
Hantverket hölls i hög aktning under denna tid och fick gärna vara synligt. Teglet brändes med skiftningar för att ge en åldrad och handslagen karaktär. Konstnärliga dekorationer i sten, koppar och målade väggdekorationer visar på hög kvalitet i byggandet. Karakteristiskt för Art Deco är fasader i rått tegel, kantiga burspråk på stenkonsoler och robusta naturstenssocklar på husen.
Art Deco
Under denna period var huskropparna enkla, raka och släta utan burspråk och dekorationer. Till skillnad från tidigare epoker följde man principen att ha ett fönster per rum, och alla fönster var likadana. Det var både en estetisk och ekonomisk lösning.
Utseendet skulle vara klassiskt
Precis som under nyrenässansen på 1800-talet var den primära inspirationskällan för denna period antikens formspråk. Men till skillnad från då tolkades det nu på ett betydligt mer återhållsamt och stramt sätt, med få och tunna ornament och reliefer.
Funkis
Rent estetiskt innebar funkisarkitekturen en radikal förändring av synen på arkitektur. Estetiken som fristående värde tillhörde det förflutna, och funktionalitet var det som ansågs vackert. Fasaddekor med historiska referenser var otänkbart.
Även om det inte nödvändigtvis var avsikten i teorin, resulterade funkisbyggnaderna i ett tilltalande och innovativt formspråk. Husen utformades för att vara attraktiva från alla vinklar och fick en enkel och rak grundform utan fram- eller baksida. Geometriska former som kub, rektangel och skiva kombinerades på ett effektfullt sätt för att skapa en intryck av viktlöshet. Det karakteristiska funkisfönstret var ett rektangulärt tvåluftsfönster, och taken var ofta platta med tunna sadeltak. Fasaderna putsades med kalkbruk och målades i ljusa färger. Höga burspråk och balkongrader gav fasaderna liv och variation.
Det skulle vara praktiskt
Under 1930-talet utrustades nästan alla nybyggda lägenheter med moderna badrum som inkluderade bekvämligheter som badkar och toalett. Köken var praktiskt inredda med spis, kylskåp och rostfria diskbänkar för att underlätta hushållsarbetet.